Itt az ideje, hogy kiszakítsuk magunkat a kényelmes Klippan kanapéról követett otthoni piacról és belevessük magunkat a háborgó nemzetközi vizekbe. A nemzetközi terjeszkedés nem csak egy kis plusz zsebpénz, hanem egy olyan stratégiai húzás, amely képes meghatározni egy vállalkozás jövőjét.
Ahogy egy korábbi cikkünkben már kifejtettük, a magyar külkereskedelem évek óta csúcsokat döntöget. Jogosan merül fel benned a vágy, hogy bizony neked is kell egy szelet az eurómilliárdos export mézes-mázos tortájából.
De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk, mit kell tudni, ha nem akarunk látatlanban fejest ugrani a medencébe (amiben lehet, hogy nincs is víz).
A megfelelő piac kiválasztása
Nem mindegy, hova lépünk be. Ahhoz, hogy a nemzetközi terjeszkedés sikertörténet legyen, alaposan meg kell ismernünk a célpiacon uralkodó kulturális és gazdasági környezetet.
Ez nem egy „egyszer rábökök, rápillantok a térképre, és kész” fajta dolog, hanem komoly kutatást igényel.
Mi történhet, ha kihagyod ezt az evidensnek tűnő, de annál nagyobb jelentőséggel bíró lépést?
Amikor a Coca-Cola megkezdte terjeszkedését a kínai piacon, a választott név, „Kekoukela”, igencsak különös fordulatot szült a nyelvi átültetés során.
Ez a kifejezés a helyi nyelvjárásokban olyan bizarr jelentést eredményezett mint „Harapj bele a viasz ebihalba”, vagy egy másik dialektusban „viasszal kitömött kancaló”-nak is értelmezhető.
Ez a szókincsbeli csavar amellett, hogy sokáig szemet sem szúrt a vállalatóriásnak – akik csak várták a nem érkező profitot –, rávilágított arra a kihívásra is, amellyel a márkáknak szembe kell nézniük, amikor új piacokra lépnek.
És a tanulság? Elemezd alaposan, a helyzet minden szegletéből, hogy mik a piac sajátosságai, nyelvjárásai, jellegzetességei.
Testreszabott stratégia
A sikerhez nem elég csak kimenni a piacra; olyan stratégiát kell kidolgozni, ami passzol a célpiac specifikus igényeihez.
Nem várhatjuk, hogy ami itthon működik, az majd külföldön is beválik. Kreativitásra van szükség!
Vegyünk példának egy fintech megoldásokat kínáló magyar startupot: amíg Európában a biztonság és a felhasználóbarát interfész lehet a fő értékesítési pont, addig Délkelet-Ázsiában a mikrotranzakciók támogatása és az azonnali fizetési lehetőségek lehetővé tétele lehet döntő.
Erős brand és marketing
Az erős márka és a hatékony marketing az, ami kiemel minket a tömegből. Nem elég csak ott lenni a piacon, látniuk kell minket, és emlékezniük kell ránk.
Egy dinamikus és megkülönböztethető márkakép amellett, hogy felhívja a figyelmet, hosszú távon is fenntartja a fogyasztók érdeklődését.
Az igazán eredményes marketing kiterjed mind az online, mind az offline csatornákra, beleértve a közösségi média jelenlétet, a hirdetéseket és a PR tevékenységeket. Tartalommarketinggel – természetesen az adott ország célnyelvén – még mindig tömegeket tudsz megmozgatni, miközben költséghatékony módon formálhatod branded hitelességét, megítélését.
Stratégiai partnerségek és kapcsolatépítés
Egyedül nehéz meghódítani a világot. Szükség van helyi hősökre, akik ismerik a piacot, és segíthetnek abban, hogy a lehető legjobb stratégiát alkalmazzuk.
Disztribútor vagy ügynök illene jobban céged arculatához? Járj utána!
Piackutatás és elemzés
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni. Ismerni kell a piacot, amibe belépünk. Ki a konkurencia, mi az ő stratégiájuk, milyen a fogyasztói magatartás?
Ezek nélkül olyanok vagyunk, mint aki sötétben tapogatózik.
Ábra: A magyar vállalatok piackutatás-felhasználásának gyakorisága / Forrás: KSH
Megfelelés a nemzetközi szabályozásoknak
Ne felejtsük el, hogy más országokban más szabályok érvényesülnek. Legyen szó vámokról, adókról vagy akár termékszabványokról, tudnunk kell, mire számíthatunk, és ehhez kell alkalmazkodnunk.
2024 különleges év lehet a magyar kis- és középvállalkozások számára, amelyben az előrejelzések szerint jelentős nemzetközi terjeszkedési hullám várható.
Ennek hátterében több, egymást erősítő tényező áll, amelyek együttesen hozzájárulnak a magyar vállalkozások globális piacokra lépésének megkönnyítéséhez.
Ezenfelül, a digitális átalakulás és az online kereskedelem exponenciális növekedésével a cégek könnyebben és költséghatékonyabban érhetik el a nemzetközi vásárlókat, függetlenül földrajzi helyzetüktől.
Ráadásul, a világpiaci trendek és a fogyasztói preferenciák változása új réseket teremt, amelyekre a magyar KKV-k innovatív, minőségi termékeikkel és szolgáltatásaikkal válaszolhatnak.
Nemzetközi terjeszkedés?
Nem lesz egy sétagalopp, de ha van (m)e(r)szünk, akkor az export bizony egy valódi aranytojást tojó tyúk lehet vállalatunk számára.
Viszont ne csak úgy vakon rohanjunk ebbe bele, ez nem egy laza vasárnapi kirándulás, hanem egy sakkparti, ami újraírhatja cégünk sorsát. Ha jól felkészülünk és biztos kézzel lépünk, akkor a nemzetközi piacokon is sikeresek leszünk.