Kacérkodsz a nemzetközi piacra lépés gondolatával, de nem akarsz fejest ugrani az ismeretlenbe?
Ma már kutatások is alátámasztják, hogy az exportálás nagyban hozzájárul a versenyképesség növeléséhez.
Melyek azok a világpiac egészét meghatározó trendek, amelyek alapjaiban alakítják világunkat és hogyan lavírozhatsz sikerrel a helyi piacokon diktáló sajátosságok között (spoiler: amelyeket hiba lenne figyelmen kívül hagynod)?
Kéz a kézben, avagy egyik sem létezhet a másik nélkül
A globális trendek és a lokális lehetőségek kölcsönösen hatnak egymásra.
Nem kell messzire tekintenünk ahhoz, hogy szemet szúrjanak az elmúlt évek legmarkánsabb globális trendjei, amelyek a helyi piaci stratégiákat is formálják.
Mit láttunk 2023-ban?
Mutogathatnánk a Covid-ra (tény, hogy bátran kijelenthetjük, a hatása még nem csengett le teljesen, talán soha nem is fog…), de valahol ez a jelenség rúgta be a világszintű digitalizálódás ajtaját és ez a trend nem állt meg tavaly sem.
A mesterséges intelligencia rohamléptékű térnyerése és az idénre belengetett fejlesztési ütemterve arra enged következtetni, hogy a digitális átalakulás idén is meghatározó iránya lesz a piacnak.
Ez generálja az e-kereskedelem piaci versenyének fokozódását, ugyanis egyre nagyobb kihívás megszerezni és megtartani adott piaci részesedést.
Nemcsak az online tér terjedése, hanem a fogyasztói szokások változása is prés alá rakja a kkv-kat, hiszen ma már bőségesebb a kínálat, mint valaha, a vásárlási idő lerövidült és a fogyasztók el is várják azt, hogy a vállalkozások megküzdjenek a bizalmukért.
A minőségi, egyedi weboldal szegmentált marketingstratégiákkal, perszonalizált ajánlatokkal és profi vásárlói életút követéssel ma már nem egy tetszetős plusz, hanem konkrétan létkérdés.
Mi a helyzet a helyi piacokkal?
A fenti sorokból világosan kiolvasható, hogy a fent leírtak még úgy is kihatnak a gazdasági szektorokra, ha “ki sem tesszük a lábunkat” a hazai piacról.
Felmerül a kérdés: mi a titka azoknak a vállalkozásoknak, amelyek meglovagolva a globális trendeket és a lokális sajátosságokat egyaránt virágzó export tevékenységet folytatnak?
A kulturális különbségek megértése, az üzleti szokások adaptálása és a helyi igények kielégítése mind elengedhetetlen lépések
Nézzük részletesebben!
Ahhoz, hogy sikeresen működhessünk helyi piacokon, nem árt, ha rugalmas az üzleti tervünk.
A mai világban, amelyben – kis túlzással – már a holnap sem biztos, kulcsfontosságú, hogy villámgyorsan reagáljunk az üzleti világ változásaira annak érdekében, hogy a vállalkozásunk állja a sarat.
“Amikor Rómában vagy, viselkedj úgy, mint a rómaiak.” Itt többről van szó, mint a helyi kultúra, szokások, jogi előírások és piaci sajátosságok megértése és tiszteletben tartása. Ez csak a belépőd a sikeres partneri kapcsolatokhoz, a kiváló márkahírnévhez, a piaci jóindulathoz és a legfontosabbhoz, a vásárlóid bizalmához.
Innováció, innováció és innováció. Rossz hírünk van, sosem dőlhetsz hátra, hacsak úgy gondolod, hogy megkockáztathatod, hogy a következő kanyarban beelőz a konkurenciád.
Végső soron ezzel szolgálod a legjobban a vevőidet: ha folyamatosan többet, jobban, magasabb minőségben szolgáltatsz nekik.
Remek példa a rendkívüli gyors adaptálódásra és az ebből fakadó sikerességre a spanyol Inditex csoport leányvállalata, a Zara.
A Zara alig költ marketingre és PR-ra, mégis folyamatosan tömve vannak a boltjaik és a sikere töretlen. Több száz fős csapatot foglalkoztat, akiknek kizárólag feladata a napi médiában fellelhető trendeket monitorozza, így mindenkinél gyorsabban és célzottabban reagálnak a vásárlói igényekre.
A rugalmas, egyedi ellátási láncnak köszönhetően a divatmárka 2-3 hét (!) alatt megálmodja és a boltok polcaira juttatja a termékeiket, szemben a többi ruhamárkával, akiknek ez 5-6 hónapba is beletelhet.
De nem csak a spanyol óriás az egyetlen ismertebb brand, akik sikerrel kombinálták a világpiaci trendeket a helyi piacok sajátosságaival.
Következzen néhány példa, akik a globális terjeszkedés során sikerrel adaptálták a marketing stratégiájukat a lokális célpiacokhoz.
McDonald’s
A McDonald’s egyike azon vállalatoknak, amely az univerzális sajtburger- Big Mac vonaltól elrugaszkodva a helyi gasztronómia palettájáról is beemel ételeket a kínálatába azért, hogy a helyi ízléshez igazodjon (pl. a McVeggie Indiában, vagy akár idehaza a szürkemarha burger, libamájas hamburger és társai). Nemcsak a termékpalettát, hanem a marketingkampányokat is az adott ország kultúrájához igazította. Például, Indiában az étteremlánc kampányai a családi összetartást és ünnepek jelentőségét hangsúlyozzák.
Unilever
Az Unilever a Dove márkával például az önértékelés és az önbizalom üzenetét közvetíti globálisan, de a helyi marketingstratégiájukat adaptálják az adott régióhoz. Dél-Koreában például olyan kampányokat indítottak, amelyek hangsúlyozzák a hagyományos szépségápolási rituálékat, míg az Egyesült Államokban a testpozitivitás és a sokszínűség üzenetét erősítik.
Nem tudsz azonosulni a külföldi óriáscégekkel? Segítünk: íme néhány hazai sikersztori!
Édes Város
A magyar startup a prémium cukrászdák különlegességeinek piacára tenyerelt rá, méghozzá annyira hatékonyan, hogy már nemcsak a budapesti, hanem a bécsi édesszájúaknak is szállítja a süteményeket.
A kulcs éppen a szállításban rejlik: az Édes Város pontosan azt nyújtja az egyre magasabb költségekkel küzdő cukrászdák számára, amire a legnagyobb szükségük van: újabb és újabb vevők kockázatmentes elérését, a logisztikai kihívások terheinek levételét.
Az Édes Város rendkívül ígéretes vállalkozás, nemcsak amiatt, mert maga a szolgáltatás is hiánypótló és értékteremtő, hanem a rendkívül gyors reagálású, adatvezérelt, rugalmas stratégiának köszönhetően is.
Munch
A Munch szintén egy magyar startup, akik két irányból ostromolják a sikert: egyrészt egy újszerű megközelítéssel összekötik a keresleti oldalt (éttermet kereső fogyasztók) a kínálatival (éttermek), másrészt egy szívbéli ügy felkarolásával: az ételpazarlás csökkentésével.
Mindezt saját fejlesztésű telefonos applikációjukkal támogatják meg, amelyben kiemelt szerepet kap az egyedi igények kielégítése, mindezt számos AI alapú funkcióval kiegészítve, ráadásul – a hitelességüket növelve – egyre több ismert név is beáll mögéjük (InterSpar, Penny, Lipóti Pékség).
A Munch története jelzi, hogy az innováció és a felhasználói igények megértése kulcsfontosságú egy sikeres startup számára. A csapat nem csak az éttermekkel való együttműködésre összpontosít, hanem főként arra, hogy a felhasználók számára teljesebb és integráltabb étkezési élményt nyújthasson.
Diego
Szándékosan nem egy startupot hagytunk a végére.
A lakberendezési áruházlánc kezdetben kiskereskedelemmel, majd egy idő után franchise-alapú bolthálózattá fejlődött.
A DIEGO ma már nem csak Magyarországon, hanem Romániában és Szlovákiában is jelen van, ahol több, mint 160 márkaboltot üzemeltet. A vállalat sikereit a folyamatos innovációnak, a minőségi termékek kínálatának és a marketingmix rendkívüli kreatív és diverzifikált felhasználásának köszönheti.
A fenti példák rávilágítanak arra, hogy a globális trendek figyelembe vételével és a helyi sajátosságokhoz való alkalmazkodás együttese a siker kulcsa az eredményes exporttevékenységhez.
Ha érdekel a téma, és szívesen olvasnál hiteles szakértői forrásból, akkor olvasd el további cikkeinket.