KKV-ként visszatérő kérdés a növekedés és az, hogy hogyan növekedj a hazai piacon? Egy lehetséges megoldás, hogy lépj ki a az országhatáron túlra és exportálj! Keresve sem találhatnál erre alkalmasabb időzítést, amennyire egyszerű azonban a válasz, annyira körültekintőnek kell lenned, ha szeretnél sikert is elérni az exporttevékenységed során.
Ahhoz, hogy eredményes legyen a nemzetközi terjeszkedésed, tudnod kell, kikkel kell megküzdened a piacon a vevőid figyelméért, és piaci pozíciódat felmérve az előnyökre fókuszálva alkosd meg a sikeres exportstratégiád.
Üdv a ringben
Ugyanazt a problémát, vágyat jóformán ugyanúgy oldja meg/teljesíti be a konkurensed terméke, szolgáltatása, mint a tied? Ők a közvetlen versenytársaid.
Az indirekt konkurenciád beazonosításához eggyel (vagy többel) hátra kell lépned, ők ugyanis sokszor alternatív módon, de ugyanarra a vevői igényre reagálnak.
Például egy kisgépes élményrepülést szolgáltató cégnek közvetett versenytársa lehet egy elektromos hajókat bérbeadó cég, vagy akár egy versenyautó- élményvezetést kínáló vállalkozás is, hiszen mindhárman az adrenalinra szomjazó, szabadidejét aktívan eltölteni kívánó ügyfeleket szolgálják.
Ráadásul a piacra folyamatosan lépnek be újabb versenytársak, így a jövőbeli konkurencia figyelését nem érdemes elhanyagolni.
Mit vizsgálj a versenytárs elemzés során?
Piaci pozíció: milyen helyet foglalnak el a piacon, a piaci részesedés, elérhetőség, és a fogyasztói preferenciák tükrében.
Termék-/szolgáltatás portfólió: mely termékeik/szolgáltatásaik a legnépszerűbbek a vevőink körében, és miben különböznek a saját kínálatunktól.
Árazási stratégia: hogyan pozicionálják magukat versenytársaink az ár-érték skálán, és így mi hogyan alakítsuk ki a saját árazási stratégiánkat.
Értékesítési és marketingtevékenységek, márkaérték: az, hogy versenytársaink hogyan érik el a vevőiket, hogyan kommunikálnak velük, hogyan hatnak rájuk, ráhatással van a mi export marketing stratégiánkra is.
Innovációs képesség: ez összefügg a hosszú távú versenyképességgel, és számunkra is egy meghatározott tempót diktál az új termékek, szolgáltatások, technológiák fejlesztésében.
Ezek a szempontok segítenek nekünk a nyerő exportstratégia kialakításában, amivel sikerre vihetjük a vállalkozásunkat a nemzetközi színtéren is.
Hogyan végezz eredményes versenytárselemzést?
Lépésről lépésre útmutató
- Azonosítsuk, kik a potenciális vevőink az exportpiacon, és mely szegmensekben szeretnénk versenyezni.
- Határozzuk meg, kik a közvetlen, közvetett, és potenciális versenytársaink.
- Vizsgáljuk meg versenytársaink stratégiáit, termékpozicionálását, piaci részesedését és ügyfélszolgálatát, beazonosítva azokat a pontokat, amelyekben kifejezetten erősek, illetve a gyengeségeiket is.
- Nézzük meg, hogyan kommunikálnak és értékesítenek versenytársaink, milyen üzeneteket használnak, és milyen csatornákon érik el célközönségüket.
- Folyamatosan monitorozzuk az új technológiákat és trendeket a piacon, hogy az élvonalban tudjunk maradni.
- Elemezzünk: nyúljunk az elsődleges források (piackutatás, ügyfél visszajelzések), és másodlagos források felé (iparági jelentések, pénzügyi kimutatások és online eszközök, amelyekkel elemezhetjük a versenytársaink tevékenységét).
Hogyan alkalmazd a versenytárs elemzést az exportstratégiádban?
Szintetizáld az elemzés során kapott adatokat, hogy átlásd az egyes területeket és az összefüggéseket.
A GAP-analízis (a jelenlegi állapot és az elérni kívánt állapot között rés meghatározása) segítségével kristálytiszta képet kapsz arról, hogy melyek a konkurenciád erős pontjai, és miben vagy Te a jobb.
Ebből látni fogod azokat a differenciálódási pontokat, amelyek alkalmasak az egyedi értékajánlataid megalkotására, amelyek segítségével kiemelkedhetsz a versenytársaid tömegéből.
Erre már fel tudod húzni az exportstratégiádat, amelyek a meghatározott Kulcs Teljesítménymutatók (KPI-k) segítségével folyamatosan mérni, és csiszolni tudsz a kapott eredmények fényében.
Akinek sikerült
Hazai esettanulmány
Az Omixon-tanulság
Az Omixon egy magyar alapítású, ma már Amerikában is jelen lévő, piacvezető biotechnológiai vállalat.
A cég eredetileg transzplantációs diagnosztikai tesztekre specializálódott, a Covid kitörésével a piaci igényekre és a lelassult donorkeresési folyamatokra válaszul egy saját fejlesztésű, egylépéses PCR tesztet dobott a piacra, ami forradalmasította a Covid beazonosítását.
Ékes példája annak, hogy a piac reális felmérése, a valós igényekre való gyors reagálás, és a folyamatos innováció az export sikertényezői.
1+1 tippünk a golyóálló exportstratrégiádhoz
Tartsd nyitva a szemed
A piaci verseny soha nem lankad, és ne feledd, a versenytársaid is arra törekszenek, hogy még nagyobbat hasítsanak abból a bizonyos tortából.
Nem dőlhetsz hátra, kell, hogy figyeld, mit és hogyan csinálnak, milyen fejlesztéseket terveznek, azonban ennél még lényegesebb az, hogy a saját céljaid, a stratégiád legyen a célkeresztben.
Ha nem szánsz energiát annak a terv szerinti haladás ellenőrzésére, könnyen kisodródhatsz és csak óriási erőfeszítés árán tudod visszakormányozni magad az eredeti nyomvonalba – miközben a konkurencia szélsebesen elsüvít melletted.
Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak
Az ügyfeleid visszajelzése szó szerint kincset ér, akár termék- vagy szolgáltatás fejlesztésről, akár ügyfélszolgálatról, akár marketingstratégiáról van szó. Ha Te vagy az, aki értő fülekkel és rugalmas reagálási képességgel fordul a vevői felé, ezzel behozhatatlan versenyelőnyre tehetsz szert az export piaci versenyben!
Végszó
A versenytárselemzés nélkülözhetetlen összetevője a sikeres export stratégiának.
Nemcsak a jelenlegi piaci helyzetet mérheted fel vele, hanem a jövőbeli trendeket is kikövetkeztetheted, ezzel bebetonozva egy piacvezetői státuszt is akár.
A sikerre vezető export marketing stratégia megalkotása nagy szakértelmet igényel, hiszen a tét sokszor nyomasztóan nagy.
Ha Te sem bíznád a véletlenre a nemzetközi terjeszkedésed sikereit, fordulj olyan szakértői csapathoz, akik 10+ év tapasztalattal, több, mint 200 sikeres export projekttel készek arra, hogy a Te cégedet is az élre repítsék.
Vedd fel velük a kapcsolatot itt – ne várd meg, amíg a konkurenciád teszi ugyanezt.